.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
پشت پرده‌ انتخابات هیأت نظارت

در مراسم انتخابات هیأت نظارت بر مطبوعات و خبرگزاری‌ها، مدیران مسئولی که صلاحیت‌شان تأیید شده بود و جزو کاندیداها بودند، پیش از آغاز انتخابات در سخنانی خود را معرفی کردند.
به گزارش شمال نیوز به نقل از ایسنا، حامد احمدی - مدیرمسئول نشریه‌ی آفتاب لرستان - اظهار کرد: هنگام ورود به تهران، متوجه اردوگاه‌هایی شدم که خود را از پیش، برنده‌ی انتخابات معرفی می‌کردند. این افراد کسانی هستند که برای خودشان تصمیم نگرفته‌اند و اختیارشان به دست روسای‌شان است و این افراد به‌راحتی توسط جریان‌های سیاسی هادی آن‌ها تغییرپذیرند.

او با بیان این‌که این حق ما است که در هیأتی که شش نفر از آن‌ها از نظام وارد می‌شوند، یک نفر را از اصحاب رسانه انتخاب کنیم، گفت: عضو هفتم این هیأت را نباید از اعضای شبه‌دولتی یا افراد انتخاب‌شده‌ی جریان‌های وابسته انتخاب کنیم.

احمدی افزود: کسانی که بودجه‌های کلان می‌گیرند، خستگی‌ها و دردهای ما را درک نمی‌کنند. بنابراین کسی باید نماینده‌ی مدیران مسئول در هیأت نظارت شود که مسائل و مشکلات آن‌ها را به خوبی درک کند.

در ادامه، حسین انتظامی از دیگر کاندیداهای این انتخابات، با بیان این‌که مهم‌ترین برنامه‌اش حرکت به سمت تأسیس نظام صنفی مطبوعات است، گفت: این شعار حدودا 16 سال است که مطرح شده، در حالی که راه عملی برای آن وجود نداشته است. با تأسیس نظام صنفی با همراهی مجلس نهم، حاکمیت به وظایف اصلی خود، یعنی مقررات‌گذاری، سیاست‌گذاری و شفاف‌سازی می‌پردازد.

او اظهار کرد: در بخش خصوصی، مشکلاتی است که امکان حل آن‌ها با اتکا به کار صنفی وجود دارد. البته این مستلزم شفافیت است که وظیفه‌ی اصلی حاکمیت در این حوزه است.

وی بیان کرد: نظام صنفی به کسانی که می‌خواهند در صنعت مطبوعات سرمایه‌گذاری کنند کمک می‌کند تا به این حوزه با برنامه‌ریزی بهتری وارد شوند.

در ادامه، محمدرضا بامدادیان - مدیرمسئول نشریه‌ی هنر و رایانه - با اعلام انصراف خود از کاندیداتوری به نفع حسین انتظامی، تأکید کرد: برای رأی‌فروشی‌های انجام‌شده متأسفم و اعلام می‌کنم که یک نویسنده یا صاحب قلم زیر بار این قبیل مسائل نمی‌رود.

اصغر جمالی‌فرد - مدیرمسئول نشریه‌ی والفجر - از دیگر کاندیداهای این انتخابات بود که با اشاره به سوابق خود در عرصه‌ی فعالیت‌های مطبوعاتی، گفت: به صاحبان نشریات مستقل مژده می‌دهم که انجمن روزنامه‌نگاران مستقل ایرانی به نام «آرمان اسلامی» را راه‌اندازی خواهیم کرد.

در ادامه، امید حلالی‌زاده - مدیرمسئول نشریه‌ی فرهنگ جنوب - از شیوه‌ی برگزاری انتخابات انتقاد کرد و گفت: این شیوه متناسب با ظرفیت کنونی مطبوعات کشور نیست و خیلی از قوانین و آیین‌نامه‌هایی که در حال حاضر وجود دارند، باید مورد تجدید نظر قرار گیرند، چون به دوران دوقطبی کیهان - اطلاعات متعلق‌اند.

وی ادامه داد: نهاد مطبوعات، نهادی متغیر و وسیع است که باید شرایط و امکاناتی مطابق با انتظارات در اختیارش گذاشته شود.

حلالی‌زاده با بیان این‌که رسانه‌های پرتیراژ، دولتی هستند، ادامه داد: بیش از 90 درصد نظام رسانه‌یی کشور، دولتی و حکومتی است و رسانه‌های مستقل دچار مشکل هستند، چراکه شرایط برابری برای رقابت با آن‌ها ندارند.

او افزود: بهتر است انتخابات به‌شکل الکترونیکی برگزار شود، چراکه شرکت‌کنندگان در این انتخابات به این شکل حائز اکثریت نیستند.

در ادامه، محمدودود حیدری - مدیرمسئول نشریه‌ی جوان - با اعلام انصراف خود از حضور در انتخابات به نفع سیدنظام‌الدین موسوی - مدیرمسئول فارس - گفت: به‌دلیل این‌که نشریات شهرستانی توان شرکت در این انتخابات را ندارند، باید برای هر شرکت‌کننده از نشریات شهرستانی دو رأی شمرده شود.

در ادامه، نصرت‌الله طاقتی احسن - مدیرمسئول نشریه‌ی پیام همدان - با اعلام انصراف خود از حضور در انتخابات، گفت: دلیل شرکت من در این انتخابات مشکلات فراوان نشریات محلی است.

همچنین علی محمدی - مدیرمسئول نشریه‌ی موج نو - با اعلام انصراف خود به نفع حسین انتظامی، بیان کرد: امیدوارم فضایی برای نشریات ایجاد شود که بتوانیم در مقابل مسائلی که موجب خدشه‌دار شدن نظام جمهوری اسلامی می‌شود بایستیم و نشریات بتوانند به افشاگری لازم بپردازند.

او افزود: با توجه به مشکلات ارزی، حمایت‌ها از ما ضعیف است و یارانه‌های این دوره منطقی نیست. امیدوارم نماینده‌ی منتخب مدیران مسئول به مسائل و مشکلات ما رسیدگی کند.

سخنران بعدی این مراسم، علیرضا معزی - مدیرمسئول نشریه‌ی خبر ورزشی - بود که با اعلام انصراف خود به نفع حسین انتظامی، گفت: کسی که توسط مدیران مسئول انتخاب می‌شود باید بتواند در عین مقبولیت در میان اهل سیاست و اهل قدرت، درکی درست از وضعیت مطبوعات کشور داشته باشد.

وی افزود: به‌دلیل برخی مسائل زیرساختی، وضعیت مطبوعات کشور بسیار بغرنج است. باید فردی که امروز انتخاب می‌شود برآمده از خود اهالی مطبوعات باشد.

در ادامه، سیدابوالقاسم موسوی - مدیرمسئول نشریه‌ی معیار - گفت: با توجه به شرایط کنونی، به فردی صبور نیاز داریم که با کدخدامنشی و استدلال قوی، مشکلات نشریات را حل کند و با توجه به این‌که خود را واجد این شرایط می‌دانم، کاندیدای این انتخابات شدم.

سید نظام‌الدین موسوی - مدیرمسئول خبرگزاری فارس - نیز در سخنانی اظهار کرد: آسیب‌هایی جدی در دوره‌های مختلف به مطبوعات وارد شده است، ولی این مسائل ربطی به نماینده‌ی منتخب ندارد، چون او مسئولیت اجرایی نداشته است و من نیز وعده‌ی انجام کارهایی را که مستلزم داشتن مسئولیت اجرایی است نمی‌دهم.

او ادامه داد: کاری که برعهده‌ی نماینده‌ی مدیران مسئول است، این است که صدای آن‌ها باشد و مطالبات آن‌ها را تجمیع کند و آن‌ها را نه‌تنها در هیأت نظارت، بلکه در فضای عمومی کشور مطرح کند.

موسوی در پایان با اعلام این‌که 20 سال است به حرفه‌ی خبرنگاری مشغول است، اضافه کرد: من خود را خبرنگار می‌دانم، با مشکلات این صنف آشنا هستم و خود را در معرض رأی اصحاب رسانه قرار می‌دهم.

همچنین ابوالحسن میری - مدیرمسئول نشریه‌ی زاهدان امروز - با اعلام انصراف خود به نفع سیدنظام‌الدین موسوی، گفت: امیدوارم فرد منتخب، نماینده‌ی همه‌ی مدیران مسئولان باشد.

آخرین سخنران این مراسم، سیف‌الله یزدانی نظام‌آباد - مدیرمسئول نشریه‌ی عصر اقتصاد - بود که با انتقاد از رعایت نشدن قوانین توسط برخی کاندیداها و اعلام انصراف خود در هنگام سخنرانی، تأکید کرد: امیدوارم در این انتخابات،‌ غیردولتی‌ها انتخاب شوند.

حاشیه‌ها

- برخی شرکت‌کنندگان قبل از رأی‌گیری در گروه‌هایی که تشکیل داده بودند، از تأیید صلاحیت مدیرعامل خبرگزاری فارس انتقاد می‌کردند و معتقد بودند، چون مدیرعامل این خبرگزاری پروسه‌ی تأیید صلاحیت مقرر در قانون مطبوعات برای مدیرمسئولی را طی نکرده است نمی‌تواند مصداق مدیرمسئولی تلقی شود.

- محمدرضا تقوی‌فرد - مدیرمسئول روزنامه‌ی خورشید - از کاندیداهای این انتخابات بود که در مراسم حضور نداشت، برخی دلیل آن را صدور حکم جلب برای او به‌خاطر انتقاد از قوه‌ی قضاییه می‌دانستند.

- علی‌اصغر جمالی‌فرد - مدیرمسئول والفجر - تهدید کرد که اگر رأی‌ نیاورد بار دیگر در دوره‌ی آینده کاندیدا خواهد شد! او علیه ایسنا نیز در حاشیه‌ی مراسم سخنانی گفت. جمالی‌فرد مدعی بود همراه شهید منتظری تنها کسی بوده که پیام‌های حضرت امام (ره) را از پاریس، در ایران منتشر می‌کرد و نقش مهمی در پیروزی انقلاب اسلامی برعهده داشته است.

- دو صندوق در سالن‌های رأی‌گیری پیش‌بینی شده بودند. در ابتدای شمارش رأی‌ها، تعداد آراء سیدنظام‌الدین موسوی بیشتر بود، اما به‌تدریج با شمارش صندوق دیگر، تعداد آرای حسین انتظامی از او پیشی گرفت. با این حال، هر بار با خواندن نام موسوی، برخی طرفداران او با صدای بلند صلوات می‌فرستادند.

- محمدجعفر محمدزاده - معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد - اعلام کرد که 24 نفر در این انتخابات ثبت نام کرده بودند که صلاحیت هیچ‌کدام از آن‌ها رد نشد؛ اما چهار نفر از آن‌ها به‌علت نقص مدارک، امکان حضور در انتخابات را نداشتند.

- برخی مدیران مسئول نشریات محلی ادعا می‌کردند که از طرف یک کاندیدای خاص، هزینه‌ی هتل و بلیت هواپیمای آن‌ها پرداخت شده است، اما پیگیری صحت این ادعا برای خبرنگار ما میسر نشد.

- قاضی سراج یک‌بار در شمارش آرای موسوی دچار اشتباه شد که محمدزاده از او خواست با قلم خود، اشتباه را تصحیح کند. اگرچه ثبت همزمان آراء روی تابلو امکان نظارت همزمان را فراهم کرده بود.

- حضور برخی چهره‌های مشهور سیاسی در مقام مدیرمسئول و ناظر، نظر عکاسان را جلب کرده بود مانند زریبافان - معاون رییس‌جمهور -، رحیمیان، کواکبیان و معاون فرهنگی سپاه.

- بنابر اعلام پاک‌آیین - مدیرکل مطبوعات داخلی وزارت ارشاد - برخلاف سال‌های گذشته، از قبول وکالت‌نامه‌ی نمایندگان مدیران مسئول خودداری شد و برگ رأی فقط به شخص مدیرمسئول تحویل داده می‌شد که باعث تضمین سلامت انتخابات بود.

- با وجود اختلاف فاحش در تعداد آرای انتظامی و موسوی، برخی طرفداران مدیرعامل فارس به نتیجه‌ی انتخابات معترض بودند که به‌علت علنی بودن شمارش آراء و حضور مستقیم قاضی سراج در شمارش آراء، در نهایت پذیرفتند که انتخابات سالم برگزار شده است.

- هر دو کاندیدای اصلی تا پایان مراسم و تا خروج همه‌ی رأی‌دهندگان از سالن، در تالار وحدت حضور داشتند و از طرفداران خود قدردانی کردند.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.038 seconds.